Baltic House-festivalen ville ändra på innehållet - när Klockriketeatern inte gick med på det drogs inbjudan tillbaka. – Plötsligt handlade det om yttrandefrihet och självcensur, säger teaterchef Dan Henriksson.
Foto: Laura Karén // Från föreställningen 3 Musketeers - east of Vienna.
Klockriketeaterns och Ģertrūdes ielas teātris´ prisbelönta samproduktion 3 Musketeers - East of Vienna fick i april en inbjudan till den internationella teaterfestivalen Baltic House i S:t Petersburg.
I juli visade det sig att festivalen och de producerande teatrarna inte kunde enas om en detalj i föreställningen. Slutresultatet blev att festivalen drog tillbaka inbjudan. Föreställningen ingår därmed inte i Baltic House-festivalens program 2016.
– Vi filmade Majdan-aktivister i Odessa och bland deras material fanns en affisch med en politisk karikatyr av Vladimir Putin försedd med Hitler-mustasch. Det var en helt stillsam demonstration, mera som en info-stand, berättar Klockriketeaterns chef Dan Henriksson.
Videon är en del av det dokumentära material som är grunden för hela föreställningen. I oktober 2015 gjorde det konstnärliga teamet en två veckor lång researchresa genom östra delarna av Europa, från Wien till Kiev.
– I föreställningen, som räcker knappt två timmar, ser publiken affischen under cirka 15 sekunder, medan demonstranterna i Odessa talar om läget i Ukraina, om korruption och "gänget i Kiev". Affischen var tydligen för provocerande enligt festivalarrangörerna, beklagar Henriksson.
Ett tidsdokument om läget i Östeuropa
3 Musketeers - East of Vienna handlar om läget i Europa hösten och vintern 2015-16. Hufvudstadsbladet recenserade föreställningen som "[ett] fantastiskt tidsdokument" och "en underhållande, smart slingrande resa genom motsättningarnas Europa" (Isabella Rothberg, Hbl 3.4.2016).
– I föreställningen nämns Ryssland bara i förbifarten. Det finns bara några korta kommentarer om Rysslands roll i Moldavien-krisen - och så den här Putin-affischen, förklarar Henriksson.
– Ryssland är i en fas av stor osäkerhet, oföutsägbarheten och angiverier skapar helt befogade rädslor - konsekvenserna kan vara dramatiska. Vårt produktionsteam ville inte ändra på innehållet för att stöda tendensen. Priset blev att den - enligt Rysslandskännare jag talat med - viktiga föreställningen inte spelar i S:t Petersburg i oktober. Mycket beklagligt på alla sätt. Men det handlar sist och slutligen om yttrandefrihet, tycker teaterchefen.