HandlingProduktionenMaterialMedia

 

ANIARA – fragment ur tid och rum
 

"Föreställningarna i Helsingfors är vid det här laget slutsålda, men de som har en biljett kan skatta sig lyckliga."
- HBL

"the Crossing, a choir devoted to new music that makes some of the prettiest sounds you’ll ever hear."
- The New York Times

"Aniara is a bewitching musical rendition of the message of doom." 
-
Philly Life and Culture

"enigmatic, melismatic, and visually stunning"
- Broad Street Review

 

We came from Earth, from Maa,
the jewel in our solar system, 
the only orb where Life obtained
a land of milk and honey

I september ger Klockriketeatern och den internationellt hyllade kammarkören The Crossing (Grammy Award 2018 & 2019) den nya musikföreställningen Aniara – fragment ur tid och rum på Nationaloperan i Helsingofrs. 

Aniara baserar sig på nobelpristagaren Harry Martinsons kosmiska berättelse om mänskligheten i ett vägskäl. Rymdens flyktingar från en ödelagd planet, som de själva fördärvat. Det genomkomponerade och visuellt starka teaterverket tar oss på ett rymdäventyr och granskar mänskligheten i ett vägskäl, på flykt från en planet vi själva fördärvat. Trots sina dystopiska toner är Aniara ett svindlande vackert, enastående högklassigt, tvärkonstärligt helhetsverk. 

Librettot är skrivet av Klockriketeaterns chef Dan Henriksson, som också regisserar föreställningen. Den amerikanska tonsättaren Robert Maggio står för musiken.

Aniara fick sin världspremiär i Philadelphia i juni, som den första finländska teaterpremiären i USA, och hyllades då av både kritiker och publik. I juli spelades Aniara på den internationella körfestivalen Koorbiennale i Nederländerna.

Aniara ges endast 6 gånger i Helsingfors, i Almisalen på Nationaloperan.

MUSIK: Robert Maggio (USA)
LIBRETTO & REGI: Dan Henriksson (FIN)
DIRIGENT: Donald Nally (USA)
KOSTYMÖR: Erika Turunen (FIN)
SCENOGRAF: Joonas Tikkanen (FIN)
LJUDDESIGN: Paul Vazquez (USA)
KOREOGRAFI: Antti Silvennoinen (FIN)

PÅ SCEN: sångarna Karen Blanchard, Rebecca Myers, Rebecca Siler, Katy Avery, Joanna Gates, Maren Montalbano, Rebecca Oehlers, Elisa Sutherland, Steven Bradshaw, Micah Dingler, Michael Jones, James Reese, Elijah Blaisdell, Dimitri German, Steven Hyder och Daniel Schwartz (The Crossing), skådespelarna Matti Raita & Carl Alm (Klockriketeatern), dansare Antti Silvennoinen (Wusheng Company) samt instumentalisterna Juhani Hapuli (slagverk), Markku Luuppala (klarinett), Iida Sinivalo (cello) och Jarmo Julkunen (gitarr)

PROGRAMBLAD

Gå till Aniaras egen webbsida!

Handling
 

Mänskligheten har nått en höjdpunkt i sin tekniska utveckling. Skytteltrafik i rymden hör vardagen till, men stämningen är likgiltig och grym. Jorden är svårt förorenad efter ett kärnvapenkrig och människorna tvingas fly till andra planeter, till Venus och till Mars. Aniara, ett av tusentals rymdskepp, kolliderar med en meteorit, kastas ur kurs och driver ut ur solsystemet. De åttatusen passagerarnas öde blir att för evigt segla genom rymden, mot den avlägsna stjärnbilden Lyran.

Trots ihärdiga försök att vända återfår Aniara aldrig sin ursprungliga kurs. Så småningom vänjer sig människorna ombord vid det nya läget, var och en på sitt sätt. För att lindra förtvivlan uppstår sekter och kulter. Mänskligheten visar sina fulaste och mest sårbara sidor. Också de stora filosofiska frågorna får utrymme, medan Aniara svävar genom rymdens mörker. En viktig roll har maskinvarelsen Miman, som tröstar människorna, bland annat genom att förmedla bilder från jorden. Folk tillber Miman, ända fram till den stora vändpunkten, då både Miman och hela Aniara närmar sig en slutlig förgörelse.

Harry Martinsons diktepos från år 1956 var häpnadsväckande visionärt. De teman som på sin tid främst klassades som science fiction, upprepas idag i så gott som varje nyhetssändning: den förödelse som människan själv har orsakat sin planet i form av en stundande miljökatastrof, hotet från massförstörelsevapen, ansvarslös maktlystenhet, radikal verklighetsflykt och en medveten ovilja att se något annat än den virtuella verklighet som skänker tillfällig tröst. Hur ska vi undvika Aniaras öde? Var kan mänskligheten finna hopp om förändring?

Produktionen

 

Klockriketeaterns största produktion genom tiderna: Aniara – fragment ur tid och rum görs i samarbete med kören The Crossing, som är en av de bästa kammarkörerna i USA. Den professionella kören har två år i rad vunnit Grammy-priset i kategorin bästa körframförande (Best Choral Performance, 2018 & 2019). Kören, som leds av Donald Nally, har specialiserat sig på ny musik och är känd för sin enastående kvalitet, sin kompromisslösa konstnärliga linje samt sina innovativa och gränsöverskridande projekt. Det här är The Crossings första besök i Finland.

I produktionen medverkar också finländska Wusheng Company, som specialiserar sig på pekingopera. Den fria gruppens grundare och konstnärliga ledare Antti Silvennoinen har skapat koreografin till Aniara och uppträder i själv föreställningen.

Denna klart och transparent klingande komposition som bygger på en science fiction-berättelse i diktform ställer också exceptionella krav på bildspråket. För scenens visuella uttryck med sina mångdimensionella videoprojektioner svarar Joonas Tikkanen och för kostymeringen Erika Turunen som hör till våra mest kända namn inom branschen.

Läs mera om det konstnärliga teamet på Aniaras egen webbsida!


Se fler videon om processen kring Aniara här.

Material

 

Aniara som verk

 

För att förstå det vi redan vet och för att veta hur lite vi förstår
 

Aniara – en revy om människan i tid och rum baserar sig på Harry Martinsons kosmiska berättelse om människan i ett avgörande vägskäl. Jorden, som rymdskeppet Aniara och personerna ombord lämnar, är skadad av strålning och av människans handlingar. Mänskligheten har liksom i verkligheten skapat en situation där vi hotar jordens existens med långsamma, obönhörliga hot (klimatet) och med plötsliga, fruktansvärda metoder (kärnvapnen). Aniara är en mörk historia: för själva farkosten, skeppet i rymden finns ingen återvändo.

Nyfikenhet är en drivande kraft för Klockriketeatern. Undersökningen och frågan är intressantare än svaret eller, gudförbjude – att berätta Sanningen.

Häpenhet hette det mänskligas födelse och början

LÄS HELA TEXTEN HÄR


Artificiell intelligens i Aniara

 

Fredsmaskinen


The inventor was himself completely dumbstruck 
the day he found that one half of the mima he had invented - 
lay beyonf analysis
That the mima had invented half herself

I sin bok Rauhankone – Tekoälytutkijan testamentti (på svenska ungefär Fredsmaskinen – ett testamente efter en forskare i artificiell intelligens) presenterar professor Timo Honkela en idé om hur vi kan använda artificiell intelligens för att skapa fred på jorden. Honkela skissar fram hur framtidens globala neuronnät, med miljontals datorer förenade, stöder förståelse mellan människor och kan förhandla om språkets och ordens betydelser, samt främjar ett rättvisare samhälle. Rauhankone utkom på förlaget Gaudeamus 2017.

Läs hela texten här

I ett samtal med Klockriketeaterns chef Dan Henriksson hör vi mer om Honkelas idéer om fredsmaskinen och om kopplingar mellan AI och konst. 

Se en videointervju av samtalet mellan Honkela och Henriksson, på finska:

 

Lyssna på en längre version av samtalet som podcast (på finska):

 

Buddhistisk filosofi, tro och tanke

 

Nirvana
 

"Who knows the last answer at the bottom of the question?"

Dan Henriksson, librettist och regissör för Aniara, samtalar med Jonathan Bradley, verksamhetsledare för kören the Crossing, om buddhistisk filosofi, tro och tanke samt hur dessa syns i verket.

LÄS HELA TEXTEN HÄR

Donald Nally är konstnärlig ledare för The Crossing (USA).
Donald Nally är konstnärlig ledare för The Crossing (USA).


Ett samarbete med den Grammy-vinnande kören The Crossing


"Jag är inte intresserad av att befästa någons moraliska uppfattning; utan av ställa frågor"
 

Donald Nally, dirigent och konstnärlig ledare för The Crossing, beskriver sin vision för den Grammy-vinnande kammarkören, sin syn på konstens möjligheter att påverka samhället samt sitt eget förhållande till Aniara.

LÄS HELA TEXTEN HÄR

Media

 

"Aniara imponerar med stor konstnärlig bred" - Egil Green, Östnyland, 20.9.2019

"Aniara-musiikkiteos peilaa meidänkin aikaamme" - Jussi Mattila, Savon Sanomat, 18.9.2019

"En skärva av mänskligheten färdas ut i tomma intet" - Lasse Garoff, Svenska YLE, 19.9.2019

"En toppkör är i stan" - Wilhelm Kvist, HBL, 19.9.2019 

"Klockriketeaternin Aniara ei taivu genremäärittelyihin, mutta kuulemisen arvoinen se joka tapauksessa on" - Liisamaija Hautsalo, Helsingin Sanomat, 18.9.2019

Muziek kan er minstens evenveel toe doen als politiek – Anna Vermeulen, De Standaard, 16.7.2019

America’s Most Astonishing Choir Hates Sounding Pretty – Zachary Woolfe, New York Times, 19.6.2019

The Crossing collaborates with Klockriketeatern, Wusheng Company, and Robert Maggio to create Aniara: fragments of time and space  – Philly Life and Culture

The bubble in the glass of God  Broad Street Review


Våra pressbilder finns på Flickr

Bilder: John C. Hawthorne

   

 

FÖRESTÄLLNINGAR

Världspremiär i Philadelphia, USA, den 20 juni 2019

Europapremiär i Haarlem, Nederländerna, den 5 juli 2019

Premiär i Helsingfors, den 17 september 2019:

ti 17.9 | on 18.9 | to 19.9 | fr 20.9 (alla kl 19) |  lö 21.9 (kl. 14 & 19)

Presentation av verket kl 17:45 alla kvällar, lördag även kl 12:45

Längd: 1h 30 min, utan paus

SCEN

Finlands nationalopera, Almisalen
Helsingegatan 58, Helsingfors

Almisalen är inte tillgänglighetsanpassad

SPRÅK

Engelska, synopsis på svenska och finska